Gäller privatuthyrningslagen inneboende?

Detta fallet är alltså en inneboende-hyresgäst som hyr ett rum i min bostadsrättslägenhet, det är alltså ett inneboende-kontrakt som gäller här och det är inte en andrahandsuthyrning, är det ändå Privatuthyrningslagen som gäller här då?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller hyra av en bostadsrätt i andra hand gäller som huvudregel lagen om uthyrning av egen bostad. Lagen är även kallad privatuthyrningslagen. Det spelar ingen roll om hela bostaden hyrs ut eller bara delar av bostaden (1 § privauthyrningslagen). Privatuthyrningslagen gäller alltså även för inneboendekontrakt.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare