Gäller reklamationsrätten när säljaren har utgett en kortare garanti?

Hej, jag har köpt ett par skor för 2 år sedan som jag sparat kvittot på som nu spruckit i en söm vid sulan. Försökte gå till butiken för att reklamera varan varpå dem säger att det i produktinformation stod att skorna bara är menade att hålla i Max 1,5år.

Dem säger att det är marknadsföringslagen som gäller över konsumentköplagen då dem skyltade med att skorna enbart skulle hålla 1,5år. Men är förvirrad kan butiker enligt marknadsföringslagen avsäga sig konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt, vill veta inför framtida situationer då jag utgått att du för alla varor förutom Livsmedels produkter mm, alltid har rätt till 3 års reklamtionsrätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med antar jag i mitt svar att du köpt skorna som konsument, med andra ord som privatperson och inte i näringsverksamhet, samt att säljaren var näringsidkare, d.v.s. inte en privatperson då det är en förutsättning för att kunna tillämpa konsumentköplagen (1 § konsumentköplagen, KKL).

Reklamationsrätt enligt konsumentköplagen

Konsumentköplagen är tvingande och har som syfte att skydda dig som konsument då du anses vara den svagare parten. Det innebär att det inte går att avvika från konsumentköplagen genom avtal, garanti eller liknande då lagen alltid gäller. Precis som du själv skrivit har du som konsument en treårig reklamationsrätt (23 § fjärde stycket KKL). Du ska meddela säljaren inom skälig tid och inom två månader efter du märkte felet anses alltid som skäligt (23 § första och andra stycket KKL).

Skillnad på garanti och reklamation

Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti är något som en säljare frivilligt kan lämna och innebär att säljaren ansvarar för att skorna ska behålla kvaliteten under en viss tid och fungera som de ska, vilket kan ses som en bonus. Att garantin är kortare än tre år påverkar inte reklamationsrätten.

Sammanfattning

Då det i ditt fall har gått två år från när du köpte skorna, har du alltså rätt att reklamera skorna så länge du gör det inom skälig tid efter du märkte att sömmen sprack vid sulan. Att du har ett kvitto som styrker detta är även till din fördel. Två månader efter att du upptäckte den spruckna sömmen anses som sagt som en skälig tid. Garantin som säljaren påstår gälla enligt marknadsföringslagen över konsumentköplagen är således felaktigt då en garanti med kortare giltighetstid än reklamationsrätten inte påverkar din reklamationsrätt. Jag skulle rekommendera dig att återigen vända dig till säljaren och ta med dig skorna och kvittot och förklara hur det faktiskt ligger. Konsumentverket har även på sin hemsida information om att garanti inte påverkar reklamationen, vilket du kan hänvisa till.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare