Gäller testamentet endast vid samtidig död

Hej, har fått reda på att min mormors bästa kompisar har testamenterat till mig och min bror. De har själva ingen familj alls. Nu har den ena av paret gått bort (den andra är 95år och bor på hem). Hittade precis testamentet där följande står: om den ena dör så går kvarlåtenskap till make/maka. Om båda dör samtidigt ska kvarlåtenskapen gå till sara och jonatan(jag och min bror)

Betyder det att vi endast ärver om de hade gått bort samtidigt? Och att nu när ena har dött före den andra så betyder testamentet inget för oss?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, den tolkningen av testamentet som du själv beskriver verkar vara den mest troliga. Det vill säga att det bara var vid händelse att båda dog samtidigt som förordnandet skulle gå till er syskon.

Om du är osäker låt en jurist kolla på testamentet.

Franck OlofssonRådgivare