Gäller treårig preskriptionstid för fordran som avser en mobil som har använts både privat och i företag?

Jag har fått ett krav från ett inkasso bolag vilka agerar på uppdrag från ett mobilföretag. Skulden rör en mobilräkning och är från 2011.

Då hade jag en enskild firma - som nu är nerlagd. Mobilen användes både privat och i företaget.

Kan jag hävda preskriptionstiden tre år mot konsument?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så här:

Ett inkassobolag har skickat ett kravbrev till dig som avser en mobilräkning från 2011. Du har använt mobilen både i ditt privatliv och i ditt företag. Frågan är om treårig preskriptionstid gäller för mobilräkningen, vilket skulle innebära att skulden redan preskriberades 2014.

Frågan besvaras med regler som finns i preskriptionslagen (PreskL).

Allmänt om preskription

Preskriptionstiden är enligt 2 § PreskL tre år för fordringar som ett företag har mot en konsument. Du är konsument om mobilen köptes för privat bruk. För att preskriptionstiden ska vara tre år så måste du därför kunna visa att mobilen huvudsakligen har använts av dig som privatperson, annars är preskriptionstiden tio år. Preskriptionstiden börjar löpa fr.o.m., den tidpunkt då du ingick det avtal som gav upphov till skulden.

Jag har inte tillräckligt med information om din situation för att med säkerhet kunna bedöma om preskriptionstiden är tre år i ditt fall. Jag kommer istället presentera ett par omständigheter som förhoppningsvis gör det möjligt för dig att avgöra vilken preskriptionstid som gäller.

Är mobilen köpt av dig som privatperson eller via företaget?

Om mobilen exempelvis införskaffades i företagets namn så tyder det på att den treåriga preskriptionstiden inte gäller. Andra faktorer som kan tala emot en treårig preskriptionstid är om din enskilda firma fakturerades för köpet eller om en delbetalning har erlagts från ett konto som tillhör företaget.

Omständigheter som talar för treårig preskriptionstid är om du har införskaffat mobilen i eget namn eller med delbetalning från ett privat konto. Detsamma gäller om du har fakturerats i egenskap av privatperson.

Hur har du använt mobilen?

För att den treåriga preskriptionstiden ska gälla så krävs det att du till största del har använt mobilen i ditt privatliv. Ditt privata brukande av mobilen ska alltså vara större än användningen av mobilen inom företaget.

Har preskriptionsavbrott skett?

Om du skulle komma fram till att du har köpt mobilen som konsument så är nästa fråga om preskriptionsavbrott har skett. Om du exempelvis får en betalningspåminnelse så avbryts preskriptionen. Resultatet blir enligt 5 och 6 § PreskL att en ny preskriptionstid börjar löpa i samband med att påminnelsen kommer fram till dig.

Exempel: Om mobilen är köpt för ditt privata bruk så preskriberades skulden redan 2014. Detta gäller under förutsättning att du inte har erhållit några betalningspåminnelser innan 2014. Om du exempelvis har erhållit ett krav på betalning av din skuld 2012 så avbryts preskriptionen och en ny preskriptionstid börjar löpa. Preskription inträder då år 2015 förutsatt att du inte har erhållit några fler betalningspåminnelser. Detta innebär alltså att preskription inträder först om din skuld har stått obetald under tre år utan att du erhållit några betalningspåminnelser.

Andra omständigheter som medför preskriptionsavbrott

Förutom betalningspåminnelser/kravbrev så medför även följande omständigheter att preskriptionen avbryts och förnyas:

-delbetalning av räkningen
-betalning av ränta som belöper på räkningen
-muntlig eller skriftlig bekräftelse av räkningen, exempelvis i form av ett löfte av att i framtiden betala resterande belopp av skulden
-stämningsansökan som avser räkningen
-krav från kronofogdemyndigheten som avser räkningen

Sammanfattningsvis

Treårig preskriptionstid gäller under förutsättning att:

1. Du har köpt mobilen som privatperson och/eller,

2. Du huvudsakligen har använt mobilen för privat bruk.

För att skulden ska ha preskriberats krävs dessutom att den har stått obetald under tre år utan att någon preskriptionsavbrytande omständighet har förekommit.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare