Gäller uppsägningstid vid provanställning?

Hej,

Givet nedan skrivelse, två frågor

1. Kan ett avtal utformas likt nedan i linje med lagen om anställningsskydd? Tänker på provanställning under inledande del av avtalet om 2 veckor eller gäller alltid 1 månad enligt LAS oavsett?

2. Givet skrivelsen "Överenskommelser kring anställningen kanske per e-post" kan då även uppsägning ske per email eller är det rekommenderad post/personligen/e-sign som gäller?

***

Anställningstid:

Överenskommelse om allmän visstidsanställning (timanställd) med start senast 2019-XX-XX och som

längst till och med 2021-05-31. Under den inledande perioden fram till 2019-XX-XX kan avtalet sägas upp i förtid med 14 dagars ömsesidig uppsägningstid ifrån båda parter under avtalsperioden i enlighet med 5 § lagen (1982:80) om anställningsskydd med tillämpning om tidsbegränsad anställning.

Därefter råder 30 dagars ömsesidig uppsägningstid.

Överenskommelser kring anställningen kanske per e-post.

***

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vid en provanställning enligt 6 § LAS gäller ingen uppsägningstid, utan arbetsgivaren kan när som helst avbryta en provanställning. Tidsfristen på 14 dagar i ditt anställningsavtal tar förmodligen sin utgångspunkt i regeln i 31 § LAS, vilken stadgar att en arbetsgivare som vill avbryta provanställningen i förtid måste informera arbetstagaren om detta fjorton dagar i förväg. Skrivelsen är alltså i enlighet med LAS.

En uppsägning ska vara skriftlig (se 8 § första stycket LAS). Motsvarande krav finns inte på en sådan underrättelse om avbrytande av provanställning i förtid i enlighet med 31 § LAS. Om din arbetsgivare skulle avbryta din provanställning i förtid är det således tillräckligt att det sker via e-post.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare