FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/01/2021

Gäller uppsägningstiden som framgår av anställningsavtalet?

Hej. Om jag jobbat på ett jobb i mindre än sex månader och har en uppsägningstid på tre månader som jag avtalat med min arbetsgivare när jag skrev på min tillsvidareanställning. Jag har inget kollektivavtal där. Gäller mina tre månader oavsett fast jag bara jobbar ca 6 månader?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagen om anställningsskydd (LAS) anges en minsta uppsägningstid på en månad (11 § LAS). Lagen är dock semidispositiv, vilket innebär att lagen kan åsidosättas genom kollektivavtal eller personligt anställningsavtal. Det är därför möjligt att avtala om en förmånligare uppsägningstid än en månad genom ett personligt anställningsavtal. Det är därför möjligt att avtal om t.ex. tre månader uppsägningstid. Därmed gäller den avtalade uppsägningstiden på tre månader trots att du endast arbetat cirka sex månader.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare