FrågaPROCESSRÄTTVittna22/12/2019

Gäller vittnesplikt vid förundersökning?

Gäller vittnesplikten redan i polisens fu eller inträder den först vid förhör i domstol?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är att vittnesplikten inte gäller vid förhör under förundersökningen, utan endast vid förhör i domstol. I en förundersökning kan alltså ingen tvinga dig att svara på frågor och det finns inget polisen kan göra för att ''tvinga'' dig att svara heller. Dock måste du ändå närvara vid en förundersökning och om du inte gör det har polisen rätt att hämta dig till förhöret. Men du har som sagt rätt att vara tyst under hela förundersökningen om du vill.

När det kommer till förhöret i domstolen gäller vittnesplikt, vilket innebär att du måste närvara samt svara på frågorna som ställs. Om detta inte görs finns det flera sanktioner som rätten kan använda sig av för att få dig att vittna, så som exempelvis häktning och vite. Om du vittnar och medvetet talar osanningen kan du bli dömd till mened enligt 15 kap 1 § Brottsbalken.

Återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Önskar dig även en God jul!

Med vänlig hälsning

Natasha FathifardRådgivare