FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/02/2020

Gallring från belastningsregistret vid ungdomsvård som påföljd

Hejsan,

Min dotter blev dömd för ringa narkotikabrott då hon var 16 år gammal. Påföljd: Ungdomsvård.

Är det från det att domen vunnit laga kraft som tiden räknas fram till att anmärkningen ska försvinna ur belastningsregistret?

Om påföljden varken blev böter eller fängelse, hur länge finns då anmärkningen kvar i registret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 17 § lagen om belastningsregister (se här) står det i punkt 6 att ungdomsvård gallras fem år efter domen, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet eller brotten. Tiden ska alltså räknas från det datum domen meddelades eller avkunnades.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare