FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/01/2022

Gallring ur belastningsregistret vid flera brott med olika preskriptionstid

Hej, påverkar fortkörningsböter gallringstiden för äldre brott? Om man är dömd för rattfylleri exempelvis för 4 år sedan och får då en fortkörningsböter, blir då gallringstiden 5 nya år för båda brotten från den dag man erkänner fortkörningsbrottet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln

Lagen som behandlar gallring är Lagen om belastningsregister. Huvudregeln är att en uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en annan uppgifts gallringstid och borttagningsdatum inte har infallit. Det överensstämmer med beskrivningen du gav i din fråga. Dömdes du för ett brott för fyra år sedan, och sedan för ytterligare ett brott senare, består alltså båda som huvudregel i registret tills dess att gallringstiden för det senaste brottet gått.

Undantag till huvudregeln: Penningböter

Det finns emellertid ett undantag till huvudregeln. Om den nya anteckningen i registret avser en penningböter, påverkar den inte gamla anteckningar. Undantagsregeln anger alltså att fortkörningsböter, eftersom det är en penningböter, är ett undantag från huvudregeln som gäller när en person döms för flera brott med olika preskriptionstid eller vid olika tidpunkter, och inte gör så att tidigare anteckningar kvarstår i registret en längre tid (18 § första stycket Lagen om belastningsregister).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare