Gammalt uppskovsbelopp

Hej,

2012 sålde jag en lägenhet och köpte ett radhus.

För reavinsten begärde jag och fick beviljat uppskov i deklarationen året efter.

Nu vill jag köpa ett nytt hus och undrar om jag måste beskatta uppskovet då eller om jag kan begära nytt uppskov för reavinsten från lägenhetsförsäljningen. Kommer inte göra någon reavinst på den nya försäljningen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om uppskovsbelopp gällande privatbostadsrätter och privatbostadsfastigheter finner du i kapitel 47 inkomstskattelagen (IL) här

Huvudregeln när du säljer ersättningsbostaden (radhuset) är att uppskovsbeloppet ska återföras till beskattning, IL 47:11.

Men du behöver inte återföra uppskovsbeloppet till beskattning eftersom du köper en annan ersättningsbostad, IL 47:7 stycke 1. Så länge du fortsätter att köpa ersättningsbostäder kan du ta med dig ditt ursprungliga uppskovsbelopp, detta får dock inte totalt överstiga 1 450 000, IL 47:7 stycke 2.

Hur mycket av ditt ursprungliga uppskovsbelopp som du får ta med dig beror på hur mycket du betalar i ersättning för din nya bostad.

Om huset du köper (ersättningsbostaden) kostar dig mer än vad du får i ersättning för huset du säljer (ursprungsbostaden) blir uppskovsbeloppet kapitalvinsten plus tidigare uppskovsbelopp, IL 47:7 stycke 1, punkt 1.

Om huset du köper (ersättningsbostaden) kostar dig mindre än vad du får i ersättning för huset du säljer (ursprungsbostaden) blir uppskovsbeloppet kapitalvinsten plus tidigare uppskovsbelopp minskat med skillnaden i ersättning mellan ersättningsbostaden och ursprungsbostaden, IL 47:7 stycke 1, punkt 2.

Behöver du hjälp med att vidta åtgärder som nämnts är du välkommen att kontakta oss, på tfn 08-533 300 04 eller maila info@lawline.se.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare