Går det att avtala bort uppsägningsmöjligheten vid andrahandsuthyrning?

Hej kan man avtala bort uppsägningsmöjligheten för hyresgästen när man hyr ut sin bostadsrätt i andra hand. Ska på erasmusutbyte och vill slippa ordna med ny hyresgäst under den terminen jag är iväg

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person hyr ut en bostadsrätt i andrahand regleras situationen i lagen om uthyrning av privat bostad (privatuthyrningslagen). Reglerna skiljer sig lite från andrahandsuthyrning av hyresrätt som omfattas av vanliga hyreslagen i 12 kap. jordabalken.

Vad gäller för uppsägningstid för andrahandshyresgästen?

Ett hyresavtal som gäller på obestämd tid (ett s.k. tillsvidareavtal) har en uppsägningstid på minst 3 månader från hyresvärden och hyresgästen kan säga upp bostaden med en minsta uppsägningstid om 1 månad (3§ 2 st. privatuthyrningslagen).

I ett hyresavtal på bestämd tid så sägs avtalet upp på slutdatumet. Det går dock att avsluta avtalet i förtid samt avtala om en viss uppsägningstid (3 § 1 st. privatuthyrningslagen). Då gäller ovan nämnda uppsägningstider enligt lagen.

Enligt 2 § privauthyrningslagen är lagen tvingande till hyresgästens fördel. Det innebär här att det är fritt att avtala om en kortare eller längre uppsägningstid, men om hyresvärden säger upp avtalet ska den lagstadgade minsta uppsägningstiden gälla för att inte vara till nackdel för hyresgästen. Det är alltså därför inte tillåtet att helt avtala bort uppsägningsmöjligheten då detta hade varit en stor nackdel för hyresgästen.

Sammanfattningsvis, det enkla svaret på din fråga är nej. Det går att avtala en uppsägningstid som är längre eller kortare än vad lagen säger, dock får den inte vara till större nackdel för hyresgästen. Hyresgästen har också en rätt enligt lag att säga upp sitt hyresavtal i förtid och du kan inte hålla kvar någon som vill säga upp hyresavtalet att bo kvar längre än under uppsägningstiden. Det hade inte varit till förmån för hyresgästen och därför inte tillåtet enligt privatuthyrningslagen.

Jag förstår din tanke om att inte vilja behöva leta efter en ny hyresgäst medan du är utomlands. Det du kan göra att försäkra dig med personen ifall den är beredd på att bo där under hela terminen du är iväg samt i annat fall finns där en uppsägningstid på minst 1 månad.

Jag hoppas att detta gav svar på din fundering!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare