FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/10/2020

Går det att ge bort en fastighet med kravet att om inte gåvomottagaren kan underhålla den eller går bort ska lämna tillbaka den?

Hej :)

Går det att skriva över en bostad på en annan person, där man kan tillägga i någon form av kontrakt att ifall inte personen har förmåga att ta hand om boendet längre/personen går bort, så tillfaller bostaden till den som gav bort bostaden från början?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om man ge bort en fastighet med förbehållet att personen som får fastigheten kan underhålla den själv alternativt är vid livet.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för under vilka omständigheter man kan ge bort en fastighet och hur ett sådant gåvobrev kan se ut.

Din fråga regleras i Gåvolagen (gåvoL) och jordabalken (JB).

Kan man ge bort en fastighet med dessa villkoren?

För den som önskar att ge bort en fastighet gäller samma regler som om fastigheten skulle överlåtas (jfr 4 kap. 29 § JB). Det innebär att för att gåvan ska vara giltigt måste man följa formföreskrifterna i 4 kap. 1 § JB för att gåvan ska vara giltig. Bland annat innebär det att det krävs ett skriftlig avtal om gåva, en objektangivelse samt underskrifter från gåvogivaren och gåvomottagaren.

Utöver att formföreksrifterna ska vara uppfyllda så kan avtalet villkoras hur man vill. Det du beskriver är en s.k återgångsklausul. Återgångsklausuler gäller självklart mot den man skriver avtalet med, men kan vara svåra att aktualisera om mottagaren säljer vidare bostaden (jfr 4 kap. 30 § JB). Således får du oftast kräva tillbaka köpeskillingen från den som du inledningsvis gav gåvan istället för att återfå fastigheten från den som förvärvat den av gåvomottagaren. Det är värt att ha i åtanke.

Slutsats

Du är alltså fri att skriva ett avtal med dessa villkoren, men bör ha i åtanke att villkoret inte nödvändigtvis gäller mot en ägare som köpt fastigheten av gåvomottagaren. Utöver det så ska avtalet gälla så som du formulerar det.

Om du önskar få ytterliggare hjälp med ditt ärende så är du varmt välkommen att kontakta oss här:

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare