Går det att inneha både hyresrätt och bostadsrätt?

Hej!

Jag och min sambo bor i en hyresrätt men funderar på att köpa en bostadsrätt som vi vill att våra barn ska få tillgång till när det blir dags för de att flytta hemifrån. Min fråga är om vi har rätt att äga en mindre bostadsrätt när vi har en hyresrätt? Vi kommer själv inte bo i bostadsrätten utan hyra ut den i andra hand fram tills dess att dottern kommer att flytta in.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att din fråga regleras i bostadsrättslagen, nedan kallad BL.

Det finns inget i lagen som direkt hindrar er från att äga en bostadsrätt och samtidigt inneha en hyresrätt. För att kunna äga bostadsrätten måste ni däremot bli medlemmar i bostadsrättsföreningen (1 kap. 3 § BL). Det kan hända att stadgarna i föreningen kräver att det medlemmar faktiskt bor i bostadsrätten.

För att hyra ut bostadsrätten krävs också styrelsens godkännande (7 kap. 10 § BL). Om ni inte får det finns det även en möjlighet att ansöka om godkännande hos hyresnämnden. Det senare tillståndet ska beviljas om ni som bostadsrättsinnehavare anses ha skäl för upplåtandet samt att föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Det tillståndet ska dock vara tidsbegränsat (7 kap. 11 § BL)

Sammanfattning

Inget i lagen hindrar dig från att inneha både en hyresrätt och en bostadsrätt. De enskilda villkoren för att bli medlem kan dock innebära krav på bosättning. Jag rekommenderar att ni kontaktar bostadsrättsföreningen och frågar hur de ställer sig till bosättning samt andrahandsuthyrning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare