Går det att överklaga efter att man betalat strafföreläggande?

Hej. Kan ej historien i detalj för detta hände en kompis: Han körde bil och stannas av polis för inget bälte på sig, han får åka med i polisbilen och han erkänner brott. Dom kör honom till ett drogtest och han pissade positivt men polisen säjer inget om det än. Dom kör tillbaka honom på platsen dom tagit honom, och då säger dom att han har erkänt till drograttfylla (vilket han inte har utan till bältet) och dom tag körkortet från honom. Dom var 2st i bilen men passageraren fick bara visa körkortet. Detta va tyvärr ett tag sen nu och tror att han har betalat den straffsumma han fick och ska börja pisse-prov nu. Vad säger ni? finns det nått att göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar ifall din kompis kan göra något för att överklaga sin dom.

Eftersom du säger att du tror att han betalat den straffsumma han fick låter det som att din kompis fick ett så kallat strafföreläggande vilket är vanligt vid lindrigare narkotikabrott. Jag kommer därmed att utgå ifrån detta i mitt svar och först redogöra för vad ett strafföreläggande är och sedan ifall det går att överklaga.

Eftersom din fråga handlar om strafföreläggande blir rättegångsbalken (RB) tillämplig.

Strafföreläggande

Vid mindre allvarliga brott kan strafföreläggande ersätta en rättegång. Ett strafföreläggande är ett meddelande om att man är misstänkt för ett brott och man kan antingen välja att erkänna brottet och godkänna strafföreläggandet eller inte godkänna det, se RB 48 kap. 2 §. Ett strafföreläggande ska innehålla ett antal uppgifter, dessa inkluderar bland annat: information om åklagaren, den misstänkte, brottet och straffet, se RB 48 kap. 6-7 §§. När man godkänner ett strafföreläggande, genom att erkänna och betala boten, gäller det som en dom som vunnit laga kraft, se RB 48 kap. 3 §. Detta innebär alltså att ifall din kompis godkänt strafföreläggandet genom att betala boten gäller det som ifall en domstol skulle utfärdat en dom.

Här kan du läsa om vanliga frågor och svar kring strafföreläggande.

Går det att överklaga ett strafföreläggande efter godkännande?

Möjligheterna att överklaga ett strafföreläggande efter att man godkänt det är begränsade. De enda möjligheterna till att överklaga strafföreläggandet är:

1) Om godkännandet inte kan anses som en giltig viljeförklaring.

2) Om det vid ärendets behandling har förekommit sådant fel, att föreläggande bör anses ogiltigt.

3) Om föreläggandet av annan anledning inte överensstämmer med lag, se RB 59 kap. 6 §.

Överklagandet måste även ske inom ett år från att man betalat boten, se RB 59 kap. 7 §. Det krävs alltså att det begåtts något fel vid behandlingen av strafföreläggandet för att du ska kunna överklaga det. Alla dessa möjligheter att överklaga är alltså svåruppnåeliga och i din fråga finns det inget som tyder på att någon av dessa omständigheter föreligger. I sådana fall kan din kompis inte överklaga strafföreläggandet.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare