Går det att polisanmäla en händelse igen efter att förundersökningen lagts ner i brist på bevis?

Hej, när jag var 8 vart jag sexuellt utsatt av en man som var nära till familjen. Vi anmälde de samma år men de vart nerlagt för han sa att han inte kom ihåg, och och de fanns inte tillräckligt med bevis. Provade att anmäla när jag blev äldre igen men blev samma sak. Han har nu blivit dömd för barnpornografi brott. går de att nu anmäla honom igen när de finns mer som stödjer händelsen jag vill anmäla?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till och börja med vill jag bara beklaga det du har blivit utsatt för och hoppas att du mår så bra du kan må idag trots omständigheterna.

Preskriptionstider

Beroende på vilken sorts sexuell handling du har blivit utsatt för gäller olika preskriptionstider. Vad åtalspreskriptionen innebär är det efter en viss tid inte längre är möjligt att döma personen till påföljd för brottet, däremot kvarstår möjligheten till att begära skadestånd. Eftersom jag inte vet vilket år du blev utsatt och vilken typ av brottsrubricering gärningen har är det svårt för mig att bedöma vilken preskriptionstid brottet har. Som exempel är straffskalan för brottet "våldtäkt mot barn" längst 2 år och högst 6 år, vilket innebär att preskriptionstiden för det brottet är 10 år, 35 kap.1 § 3.p brottsbalken (1962:700). Det betyder i så fall att det inte är möjligt att återuppta en förundersökning/inleda en ny förundersökning efter att det gått tio år sedan gärningen begicks.

Anmäla igen?

När en förundersökning läggs ner finns det möjlighet att återuppta förundersökningen om det tillkommer nya bevis eller uppgifter, t.ex. genom att du gör en ny polisanmälan med den nya informationen. Som nämnt ovan är det enda definitiva slutet på en förundersökning att brottet har preskriberats. Däremot är det svårt för mig att säga om det hjälper ditt fall att personen du blivit utsatt av nu blivit dömd för barnpornografibrott. Det görs såklart en enskild bedömning utifrån ditt fall och att du anmäler händelsen igen kan det medföra att polisen/åklagaren väljer att återuppta förundersökningen och förhör personen en gång till. Det kan således vara värt att testa anmäla en gång till, men det är inte säkert att det leder någonstans.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Mvh

Victoria StrömRådgivare