Går det att reklamera en felaktigt sydd brudklänning?

Hej!

Jag har fått en bröllopsklänning skräddarsydd som inte alls nådde upp till mina förväntningar.

Jag visade bilder på hur jag önskade att den skulle se ut och har fått någon helt annan klänning. Jag är så besviken då det bara är 2 veckor kvar till mitt bröllop. Jag har under de senaste 7 månaderna inte ens fått vara med i tillverkningsprocessen eller varit involverad i val av tyg etc. Och har fått prova min klänning endast 1 gång, vilket är nu precis innan bröllopet.

Varje gång jag skrivit/kontaktat designern om när jag ska gå prova klänningen vid flertal tillfällen så har han sagt "snart ska du få prova" men det hände aldrig.

Jag är chockad och besviken men framförallt stressad då jag betalat för en klänning som inte alls är som vi kom överens om och som jag betalat en handpenning för.

Har jag rätt att reklamera klänningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du beställt din klänning från en person som arbetar professionellt som designer och som därmed är att betrakta som näringsidkare, dvs att den arbetar för ett företag eller har ett eget företag. Reglerna kring köp som gjorts mellan en näringsidkare och en konsument återfinns i Konsumentköplagen (KköpL). Där framgår det att att en vara är att betrakta som felaktig om den inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat eller visat exempel på, eller om varan i övrigt inte överensstämmer med vad köparen har kunnat förutsätta. Detta framgår av 16 § KköpL. Du skriver att du har visat bilder på hur du vill att klänningen ska se ut, och att den färdiga klänningen inte alls överensstämmer med dessa bilder. Därmed är klänningen att betrakta som felaktig, antingen baserat på att säljaren har utlovat att klänningen ska överensstämma med dina bilder eller på det faktum att du som kund har kunnat förutsätta att klänningen ska efterlikna de bilder du visat. Om en vara är felaktig, så som din klänning är, har konsumenten rätt att kräva att felet antingen avhjälps (dvs rättas till på något sätt), att konsumenten får en helt ny vara, att konsumenten får ett prisavdrag eller att köpet hävs höet och konsumenten får pengarna tillbaka. Detta framgår av 22 § KköpL. Du har alltså rätt att kräva någon av dessa åtgärder, beroende på vilken som bäst passar. Viktigt är att du, för att du ska ha rätt att kräva dessa åtgärder, hHar reklamerat felet till säljaren inom skälig tid efter det att du upptäckt felet, 23 § KköpL. Det innebär att du påtalar felet för säljaren. All reklamation som sker inom två månader är att betrakta som skälig tid. Jag tolkar det som att du nyligen fått din klänning och att du därmed har möjlighet att reklamera felet inom två månader.

Du bör alltså reklamera klänningen till säljaren och meddela vilken åtgärd du kräver. Eftersom det troligen är för kort tid för säljaren att sy en helt ny klänning (omleverans) så kanske ett alternativ kan vara att säljaren försöker ändra på klänningen så att den motsvarar vad du beställt (avhjälpande) eller att du väljer att behålla klänningen men kräver ett lägre pris (prisavdrag). Ett sista alternativ är att du häver köpet och kräver pengarna tillbaka och försöker hitta en ny klänning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att det löser sig för dig på bästa sätt!

Julia HellquistRådgivare