Går det att säga upp bostadsrätt?

När ska jag säga upp min bostadsrätt? Är det tidsbegränsat till 1, 2 eller 3 månader? Tack

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägning- av en bostadsrätt

Jag vet inte om jag förstått din fråga, en bostadsrätt innebär att du köpt nyttjanderätten till en bostad. Detta innebär att du i en medlem i en bostadsförening och att du tillsammans med dina grannar äger fastigheten. Med den typen av upplåtelseform så säger du inte upp bostaden utan du säljer din nyttjanderätt om du vill flytta därifrån.

Uppsägning- om man hyr en bostadsrätt

Om du menar att det du hyr är någon bostadsrätt så kan du först och främst se till vilken uppsägningstid som står på hyreskontraktet ni skrivit. Annars finns det en tvingande lagregel i lagen om uthyrning av egen bostad som ger dig rätt att oavsett vad ni kommit överens om i hyresavtalet, kräva 1 månads uppsägningstid, 2 § jämte 3 § 2 st, Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad.

Uppsägning av hyresrätt

Om det var en hyresrätt du syfta på som innebär att det finns en hyresvärd som förvaltar och äger huset, så får du också börja med att se till ditt hyresavtal. I avtalet brukar det stå vilken uppsägningstid ni kommit överens om, annars gäller en uppsägningstid på 3 månader, 12:4 p.1 jordabalken.

Detta innebär att det beror på om du bor i en bostadsrätt eller en hyresrätt för hur du ska gå tillväga, och om du har uppsägningstid- hur lång den är.

Hoppas detta var svar på din fråga annars får du gärna skicka in ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare