FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/08/2021

Går det att säkra arv och gåvor från att ingå i en skilsmässa?

Hej!

Vi vill veta om det går att säkra vår sons arv efter oss så att det inte blir tillgängligt för hans fru efter ev skilsmässa mellan dem?

Det gäller både gåvor under tiden vi lever och arv då vi båda är döda.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Kort sagt går all egendom till delning vid skilsmässa (giftorättsgods), så även arv och gåvor. Undantaget är enskild egendom. Enskild egendom undantas bodelningen och den andre maken kan således inte lägga händerna på den egendomen. Det kan vara gåva eller arv. Enskild egendom är till exempel egendom som en make har fått i gåva an någon annan än den andre maken med det villkoret att egendmomen ska vara mottagarens enskilda. Och egendom en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den ska vara mottagarens enskilda. Nämnda framgår av 10 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) och 7 kap. 1-2 §§ ÄktB.

Viktigast att ta med sig är att gåvor ska, när givaren önskar gåvan stå utanför den delningsbara egendomsmassan, tillfogas villkor om enskild egendom och detsamma för arv fast i testamentet. Arvet säkras därmed när gåvan eller arvet tillfogats föreskrift om enskild egendom.

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare