Går det att stämma minderåriga?

Jag har blivit utsatt för ofredande av ett ungdomsgäng. Dom har slagit hårt på dörren med risk att skada dörren och har även slagit sönder ett fönster. Dom har alltså både gjort skadegörelse och förstört tryggheten i hemmet. Jag lyckades ta bild på dom så polisen kunde ta reda på identiteten på tre av gänget på fem. En anmälan lämnades in av polisen till åklagare. Denna la dock ner utredningen med motiveringen att dom var under 15 år. Min fråga är: Dom har både gett mig kostnader och och besvär och slagit sönder tryggheten i hemmet. Kan jag stämma dom i ett civil mål Hur gör jag i så fall och vad kan min kostnad bli.

Lawline svarar

Hej!

Det är dessvärre så att barn under 15 år inte kan åtalas för brott. Givetvis går det dock att stämma dem civilrättsligt pga. de skador de åsamkat dig. I så fall är du berättigad till ett skadeståndsbelopp som motsvarar skadorna på dörren och fönstret.

En s.k. stämningsansökan gör du vid den tingsrätt som gäller för din ort. Jag rekommenderar att du anlitar ett biträde som kan föra din talan för din räkning. Som huvudregel hamnar rättegångskostnaderna på den förlorande parten om du vinner tvistemålet.. På så sätt behöver du inte oroa dig för alltför stora kostnader. Jag skulle även rekommendera att undersöka din hemförsäkring, som ofta innehåller en s.k. rättsskyddförsäkring. En sådan försäkring må inte vara så stor, men är till för att täcka ditt ombuds och eventuellt motpartens rättegångskostnader (observera dock att det finns en självrisk).

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Det viktigaste är i alla fall att du tar kontakt med ett ombud så snart som möjligt.

Lawline RådgivareRådgivare