Går det att testamentera bort förälders rätt till arv om man inte har några barn?

Hej,

Jag är 24 år och jag har funderingar kring att upprätta ett testamente. Jag har i dagsläget inga barn så som jag förstår det kommer mina föräldrar att ärva mig om jag går bort. På grund av frånvarande pappa skulle jag önska att han ej ärvde. Hur ser möjligheterna ut att testamentera bort en förälder till förmån för resterande familj.

Familj består av: Sambo, Mamma, Syster, Halvbror (på pappans sida) och en pappa.

Vänliga hälsningar

Anonym

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En laglott kan inte testamenteras bort

I Sverige har bröstarvingar något som kallas för laglott, vilket innebär att de har rätt till hälften av det arv som skulle tillfalla arvingen enligt den legala arvsordningen (7 kap. 1 § ärvdabalken). Vad någon har rätt till i sin laglott går inte att testamentera bort.

Föräldrar har ingen laglott

Det är enbart bröstarvingar, alltså egna barn, som sådan laglottsrätt. Andra arvingar, inklusive din pappa, går att med hjälp av ett testamente göra helt arvslösa. Du kan i sådant fall skriva i ditt testamente att din kvarlåtenskap ska tillfalla din resterande familj.

Sammanfattning

Det går utmärkt att testamentera bort din pappas rätt till arv till fullo i ett testamente.

Vill du ha hjälp med att upprätta ett testamente kan du kontakta Lawlines juristbyrå på 08-533 300 04 eller boka tid med en jurist via Lawlines hemsida.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare