Går det att testamentera direkt till förmån för syskonbarn?

Testamentera bort syskon till förmån för syskonbarnen, inga bröstarvingar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Det är fullt möjligt att testamentera hela ditt arv till dina syskonbarn, så länge som du inte har några bröstarvingar.

Möjligheten att testamentera ett arv

Den som fyllt 18 år förordna om sin kvarlåtenskap genom testamente, (9 kap. 1 § ärvdabalken). Uppfyller du dessa krav kan du alltså välja att testamentera ditt arv till dem som du önskar. Då dina syskon inte heller räknas som bröstarvingar har de ingen rätt till någon laglott (7 kap. 1 § ärvdabalken). Du har alltså möjlighet att genom testamente bestämma att hela ditt arv ska tillfalla någon annan än dina syskon. När det gäller testamenten är det dock viktigt att tänka på att det finns formkrav som ska vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt. Det ska exempelvis upprättas skriftligen och vara bevittnat av två personer, (10 kap. 1 § ärvdabalken). Det finns även vissa krav på vilka som får vara vittnen, (10 kap. 4 § ärvdabalken).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare