Går det att upprätta ett äktenskapsförord i efterhand?

2015 gifte jag mig, samma år köpte vi en bostadsrätt där jag gick in med 400 000 kr i kontantinsats. Min fru gick inte in med någon insats. Min insats kom från vinst av tidigare bostadsrätt som jag ägde själv och sålde innan vi gifte oss. Nya bostaden äger vi gemensamt 50/50 och bor där än idag.

Är det möjligt att nu i efterhand upprätta ett äktenskapsförord (vi har inget sådant idag) där vi avtalar att vinst och avkastning från min egna tidigare bostadsrätt är enskild egendom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskapsförord hittar du i äktenskapsbalken kap 7.

Det går att skriva ett äktenskapsförord i efterhand

Ett äktenskapsförord är ett slags avtal mellan två makar om hur det som båda äger ska delas upp om de skiljer sig. Äktenskapsförordet kan skrivas både innan vigseln och under äktenskapet. Det är alltså fullt möjligt att skriva ett äktenskapsförord nu i efterhand.

Ni får avtala om i princip vad ni vill

Ni får i princip utforma ett äktenskapsförord och där avtala om vad ni vill ska vara enskild egendom precis hur ni vill. Det spelar alltså ingen roll om avkastningen eller vinsten kommer från en tidigare ägd bostadsrätt. De enda krav som finns är att äktenskapsförordet är skriftligt, undertecknat och ingivet till Skatteverket (7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Väljer ni att inte skriva äktenskapsförord så har vardera make rätt till hälften av allt ni äger, dvs. det spelar ingen roll vem av er som äger vad. Om du vill att den nya bostaden som ni bor i ska vara enskild egendom eller om du på något annat sätt vill säkra annat du anser dig äga, rekommenderar jag att ni upprätta ett äktenskapsförord. Det är även viktigt att tänka på hur ni formulerar äktenskapsförordet. Det bör tydligt framgå vad som avses för att undvika missförstånd vid en eventuell tvist.

Behöver du hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord kan du klicka HÄR eller kontakta någon av våra jurister HÄR.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare