Går det att upprätta ett testamente för specifika ägodelar?

Hej!

Har skrivit ett testamente att mina två barn ska ärva mig och det ska vara deras enskilda egendom. Nu vill jag lägga till specifika ägodelar barnen och barnbarnen ska ärva efter mig. Kan jag skriva ett till testamente som bara gäller dessa saker?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om testamente regleras i ärvdabalken (ÄB). Det står var och en fritt att upprätta ett testamente och det går att testamentera bort allt förutom laglotten till potentiella bröstarvingar (barn), 7 kap. 1 § ÄB. Det är fullt möjligt att ha flera olika testamenten. Dessa kommer då tillsammans att ligga till grund för fördelningen av ditt arv.

Det är dock viktigt att tänka på att dina testamenten kommer tolkas utifrån testators (din) vilja 11 kap. 1 § ÄB. Det innebär att om testamentena på någon punkt skulle överlappa på ett motsägelsefullt sätt, är det troligt att det senast upprättade testamentet vinner företräde över det äldre. Detta på grund av att testators vilja tycks ha ändrats i och med det nya testamentets upprättande. Det finns vidare starka skäl för att anse att det äldre testamentet återkallats, 10 kap. 5 § ÄB. Överlappar flera testamenten bara på några enstaka punkter har Högsta domstolen i flera fall valt att bara bortse från de överlappande punkterna.

Slutsats

Det är fullt möjligt för dig att upprätta ett nytt testamente för vissa specifika ägodelar. Det nya testamentet kan dock påverka det äldre testamentet, och det är då viktigt att du ser till att även de specifika ägodelarna ärvs som enskild egendom om det är din vilja.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare