Går det att utforma en lösning så att en arbetstagare beskattas enligt sitt hemlands regler eller SINK-lagen trots att denne vistas i Sverige regelbundet?

Hej,

Vi är ett svenskt bolag som överväger att anställa en brittisk medborgare i Sverige på en senior specialistposition. Han skulle bo kvar i England, har sin familj där, men skulle arbeta 3-4 dagar per vecka i Sverige, dvs ca 180 dagar per år (45 veckor x 4 dgr).

Kommer han beskattas i Sverige?

Går det att utforma så han beskattas i England eller enligt Sink?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga rör om denne engelske arbetstagare skulle vara obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige under anställningstiden.

Obegränsat skattskyldiga personer är skattskyldiga för samtliga inkomster (globalt) i Sverige medan begränsat skattskyldiga personer är skattskyldiga enbart för vissa inkomster. Detta kan du läsa om i inkomstskattelagen 3 kap. 3 § samt 3 kap. 17 §.

Obegränsat skattskyldig är den som antingen bor i Sverige, stadigvarande vistas här, eller den som tidigare bott här och har en väsentlig anknytning hit. Du har i din fråga skrivit att arbetstagaren kommer att bo kvar i England så bosättningsfrågan blir ju inte aktuell att utreda, men däremot är frågan om stadigvarande vistelse intressant här. Om en vistelse varar under en längre period än sex månader så anses den vara stadigvarande, men måste arbetstagaren vistas i Sverige under veckans alla dagar?

Det finns på detta område ett välkänt rättsfall, RÅ 1997 ref. 25, där en chef för ett holländskt dotterbolag vistades i Sverige (men även delvis i Norge och Danmark) under veckorna och i Nederländerna under helgerna. Domstolen kom fram till att personen i fråga skulle anses ha stadigvarande vistats här i Sverige, trots att han i realiteten inte kunde uppskattas befinna sig i Sverige mer än två till tre dygn per vecka. Med anledning av detta avgörande tror jag att ni kan få svårt att i er situation argumentera för motsatsen, dvs att arbetstagaren skulle vara enbart begränsat skattskyldig. Jag tror alltså att en domstol skulle döma i favör för obegränsad skattskyldighet i Sverige.

För mer information kring bedömningen av stadigvarande vistelse och betydelsefulla rättsfall vill jag här rekommendera att du tar dig titt på Skatteverkets hemsida.

Min bedömning är att arbetstagaren troligtvis kommer att beskattas i Sverige, enligt inkomstskattelagens regler, för den inkomst han har här. Det innebär att han inte kommer att beskattas i England och SINK-lagen är då heller inte tillämplig. Om ni vill att arbetstagaren inte ska beskattas enligt inkomstskattelagen måste ni helt enkelt se till att denne inte vistas i Sverige i den omfattning som ovan nämnts. En god idé är att höra er för med Skatteverket hur de ser på den saken.

Jag hoppas att svaret varit till hjälp!

Lucas CyrénRådgivare