Garantitiden

Vår husbil togs ut av förre ägaren 2019-09 då ny vi köpte den 2020-07 då husbilen har 2 år garanti måste väl garantin gälla när nu air- condition har slutat fungera.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Om garantin gäller från leveransdatumet, alltså när den togs ut av den första ägaren, så räknas tiden från det (d.v.s. september 2019). Då stämmer det att garantin gäller fortfarande och ska göra det fram tills september 2021. Dock skulle jag råda dig att se över köpeavtalet och se vad som stå där gällande garantitiden.

Om garantin fortfarande gäller ska säljaren ansvara för felet med AC:n (21 § Konsumentköplagen).

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare