Gåva av fastighet och förskott på arv

Hej

Mitt syskon vill lösa ut mig ifrån våran mors fastighet.för att slippa skatten har vi tänkt oss att mitt syskon köper fastigheten ifrån våran mor som samtidigt skriver ett testamente där jag får pengarna för min del när hon går bort.när det inte finns gåvo el arvskatt tror vi att detta fungerar VAD TROR NI ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så äger din mor fastigheten som hon bor i. Ditt syskon vill köpa denna fastighet och du vill inte att det ska påverka arvet som du kommer att få efter din mor. Ni vill betala så lite som möjligt i skatt.

Lite generellt om avyttring av fastighet

Det är värt att belysa att det arv din mor kommer att lämna efter sig är det som finns vid hennes bortgång. Fram till den tidpunkten kan hon avyttra egendom och skaffa ny egendom. Om ditt syskon köper fastigheten för marknadsvärde så blir det ingen skillnad i värdet av det som din mor äger, då hon istället för fastigheten äger dess värde i pengar. Vid försäljning av fastighet så ska man betala skatt.

Om din mor istället ger bort fastigheten som en gåva utan motprestation så minskar det totala värdet av det hon äger. Även vid viss betalning av fastigheten så kan det ses som en gåva. I praxis etablerat en gräns vid taxeringsvärdet (brukar vara ca 75% av marknadsvärdet), se skatteverkets referat av RÅ 1981 1:29 https://www.skatteverket.se/rattsinformation/arkivforrattsligvagledning/arkiv/rattsfall/2009/rattsfall2009/357808.5.58a1634211f85df4dce80009757.html

Vad blir skillnaden mellan gåva och köp av fastighet?

Ger din mor bort fastigheten så minskar hennes egendom och sker detta till en arvinge så kan det se som förskott på arv om inte annat står skrivet i överlåtelsehandlingen, se 6 kap 1§ Ärvdabalken. Om en arvinge har fått ett förskott på arv blir värdet av detta något som arvingen får avstå när man delar sen delar upp arvet.

Som du säger så skattar man inte på det man får i gåva eller genom arv, se 8 kap 2§ Inkomstskattelagen. Så om det är skatter ni vill undvika så får din mor ge huset till ditt syskon, eventuellt mot sådan betalning att det fortfarande ses som en gåva. I samband med denna gåva så får ni skriva in i handlingen att övergången av fastigheten ska ses som förskott på arv.

Om man istället säljer fastigheten så får den som säljer fastigheten betala skatta på en del av vinsten man gjort i samband med fastigheten. Man skattar på 22/30 av skillnaden mellan det belopp din mor anskaffade fastigheten för och det hon säljer den för. På 22/30 av vinsten betalar man 30% skatt. Se 45 kap. 33 § Inkomstskattelagen.

Vill ni ha hjälp att upprätta köpehandlingar och avtal så rekommenderar jag att ni bokar en tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på https://lawline.se/boka

Jag hoppas detta ger lite nyttig information i frågan!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare