Gåva av pantsatt fastighet

Vid gåva av fastighet och om lånen ligger kvar hos tidigare ägaren. Är fastigheten då pantsatt för hela lånet eller kan det vara en bestämd summa? Alltså om jag får en lägenhet men inte ska betala ränta/amortering utan den som gav gåvan. Om givaren inte betalar, vad kan jag hamna i för sits då? Jag vet inte pantsättningsgrad eller om den per automatik är hela lånesumman.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En överlåtelse av en bostad innebär inte att lånen på bostaden följer med till den nya ägaren, utan den ursprunglige ägaren fortsätter vara ansvarig för lånet oavsett om denne är ägare av bostaden eller ej. Ifall bostaden är pantsatt för lånet kommer den fortsätta vara det även när bostaden får nya ägare. Detta innebär att bostaden kan tas i beslag som säkerhet för lånet ifall lånet inte betalas. Av den anledningen brukar man flytta över lånet till den nya ägaren för att undvika ett sådant problem.

Till vilket värde en bostad är pantsatt är helt beroende på vad man förhandlat med banken om. Det finns således inga generella regler om det. På en fastighet kan det exempelvis finnas flera olika pantbrev, till flera olika belopp och med flera olika borgenärer. Ett pantbrev behöver därmed inte nödvändigtvis vara samma som lånebeloppet. Vid köp av en bostad motsvarar pantbrevet dock oftast värdet av lånet. Är fastigheten belånad för t.ex. 1 000 000 kronor har det utfärdade pantbrevet oftast samma värde. Till vilken summa som pantbrevet uppgår kan du kontrollera på lantmäteriet om det är en fastighet det är fråga om. Är det en bostadsrätt kan du kontrollera pantsättningen genom bostadsrättsföreningen.

Oavsett till vilket belopp pantbrevet uppgår, kommer bostaden tas i beslag om borgenären åberopar sitt pantbrev. Skulle låntagaren inte betala sitt lån riskerar du alltså att bli av med bostaden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare