Gåva eller köp, sommarstuga

Hej, jag och min fru har en fråga ang överlåtelse / gåva av en sommarstuga

Min fru är enda barnet

Taxeringen är ca 900.000

Marknadsvärdet ca 1.300.000.

Planen är att hennes förädrar ger henne fastigheten som gåva. inkl gåvobrev

Vår plan är att belåna fastigheten (som inte är skuldsatt idag) dels för att ge dem pengar, ca 300.000 kontant som "tack", men även 2-400.000 ytterligare för renoveringar och byggnationer

Frågor.

- Är det bättre att min fru får den som gåva, och att vi belånar den och ger dem 300.000 kontant, eller, att köpeskillingen sätts till 300.00.- (då jag antar att belåningen går väldigt smidigt)

- om min fru får den som gåva, kan vi sedan bägge stå som ägare till den? Tänker på om det skulle vara enklare att belåna fastigheten, att vi delar på skatter etc om vi bägge är ägare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När överlåtelse av sommarstuga sker till närstående så presumeras det av skatteverket att det är en gåva. Det spelar ingen roll hur ni formulerar gåvobreven rent skatterättsligt. Köpeskillingen är under taxeringsvärdet i detta fall och av huvudsaklighetsprincipen räknas allt som gåva. Det innebär att överlåtelsen är en gåva hur ni än formulerar avtalet såvida ersättningen endast är 300 000 och det finns ett gåvosyfte.

Av 44 kap. 21§ IL se lagen här, framgår det att ni dock tar över dina svärföräldrars skatterättsliga situation dvs att vid en eventuell avyttring av sommarstugan så kommer ni kapitalvinstbeskattas som om dina svärföräldrar hade sålt villan.

Enligt min bedömning spelar det inte någon större roll om ni båda står på fastigheten då det inte förändrar hur fastigheten beskattas. Dock kan det möjligtvis ha en påverkan ifall ni vill skatteplanera optimalt men då tipsar jag om att kontakta en skattekonsult.

Hoppas att det blev lite klarare!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare