Gåva med villkor om enskild egendom

Hej,

Jag har fått ta över mina föräldrars bostadsrätt som enskild gåva, vilket framgår tydligt i gåvobrevet.

Det framgår även att de kan ta tillbaka gåvan om jag skulle skilja mig. Om jag skiljer mig från min man, kan han kräva att få en del av själva bostaden då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du med "enskild gåva" menar att det av gåvobrevet framgår att egendomen som skänks ska vara enskild egendom. Din fråga aktualiserar huvudsakligen äktenskapsbalken (ÄktB).

Av 7 kap. 2 § 2 p. ÄktB framgår att en gåva som den ena maken fått från annan än den andra maken med villkor om att egendomen ska vara mottagarens enskilda är enskild egendom. Bostadsrätten är alltså din enskilda egendom. Din make kommer därmed inte ha något anspråk på den i enlighet med 10 kap. 1 § ÄktB.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare