FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt27/08/2017

Gåva och reavinstskatt

Tre syskon har ärvt och äger nu en fastighet ihop med taxeringsvärde 2 735000 Sek.

Den ena brodern köper ut de två andra för ett pris strax under taxeringsvärdet. Samma broder vill sedan sälja den nyligen förvärvade fastigheten till en son också för en summa under taxeringsvärde.

Fråga 1: Kan första köpet betecknas som som en gåva och därmed frias från reavinstskatt?

Fråga 2: Kan andra köpet också betecknas som som en gåva och därmed frias från reavinstskatt?

Hälsar

Astrid

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sålänge man säljer en fastighet för ett pris som är lägre än taxeringsvärdet räknas det som en gåva. Detta innebär att både det första och andra köpet ses som gåvor och frias från reavinstskatt.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om du har närmre funderingar är du varmt vällkommen att återkomma till oss på Lawline.

Beatrice WalldovRådgivare