Gåva och skatt vid framtid försäljning av fastighet

Hej.

Vi är tre syskon som nu ska dela upp vår fars skog. Pappa lever fortfarande, men önskar att detta ska bli klart innan han går bort. Skogen är värderad till 1350 000 kr och således är varje andel värd 450000.

Det är en av oss som bor i anslutning till skogen och har mest intresse av denna. Därför är vi överens om att han ska ha det. Pappa tänker då att han ger skogen till min bror som en gåva och att min bror då ger oss andra två pengar för våra andelar. Bror vill ge oss pengarna som gåva. Jag tänker att han då ska ge oss 450000 kr vardera, men han tycker att det bör bli billigare för honom då gåvoskatten är borta och vi därmed inte behöver skatta för det. Jag förstår inte riktigt hur han tänker. ÄR detta rätt? Eller är det rätta att han ger oss 450000 kr var. Pappas tanke är ju också att det ska bli lika för alla. Som jag ser det så får han ju redan 450 000kr i rabatt på skogen...

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är sant att gåvan är skattefri. Detta regleras i inkomstskattelagen (i det följande IL) 8 kap. 2§.

En möjlig förklaring till din brors påstående kan vara att din bror, skattemässigt, inträder i pappans situation vid en framtid försäljning av skogen (IL 44 kap. 21§), dvs att han, ifall han säljer skogen, till exempel för 1 350 000 som du anger, kommer att betala skatt för vinsten (vinsten består av skillnaden mellan försäljningspriset och pappans anskaffningsutgifter, IL 44 kap. 13-14§§). Hade ni alla fått varsin tredjedel av skogen så skulle skatten fördelas till alla andelar. Får ni andra nu varsin andel "skattefri" så belastas hans andel med hela skattebeloppet vid en framtid försäljning. Så kan man möjligtvis tänka.

Ett förslag skulle kunna vara att ni avtalar att få 450 000 kr nu och i gengäld acceptera skyldigheten att var och en ska stå för 1/3 av eventuell skatt vid en framtid försäljning av skogen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare