FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/09/2013

Gåva - skatt och begränsningar

Hej jag har en rik släkting som bor utomlands som vill skänka mig pengar månadsvis som gåva. Finns det någon lag som begränsar hur ofta man får ge bort en gåva? Och skulle jag bli skatteskyldig om jag fick pengar månadsvis? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Några begränsningar på hur ofta man får ge bort gåvor finns inte i svensk lag. Om det finns någon sådan begränsning i det land där din släkting befinner sig vet jag inte, men det förefaller osannolikt.

Inte heller någon gåvoskatt finns det i Sverige. Om pengarna utgör en ren gåva ska du alltså inte behöva skatta för dem i Sverige. Pengarna får dock inte, på något sätt, utgöra ersättning för en prestation från din sida. Om du får mycket pengar (månadsvis) kan skatteverket bli misstänksam och utreda saken. Att ni benämner överföringarna som "gåvor" spelar ingen roll om det kommer fram att du utfört en arbetsprestation gentemot "givaren".

Även arvsreglerna i det land där din släkting befinner sig kan vara värda att beakta t.ex. eventuella regler om förskott på arv.

Lawline RådgivareRådgivare