FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/12/2018

Gåva till bröstarvinge utan att det är förskott på arv

Hej!

Min far vill ge mig en av sina ISK fonder i gåva. OBS: EJ förskott av arv. (Han vill alltså att just denna fond/summa ska tillfalla endast mig och inte ha något med hur kvarvarande förmögenhet/arv efter honom senare fördelas efter hans död). Till saken hör att jag hade en bror men han har tyvärr gått bort. Han har dock en dotter som nu självklart blivit bröstarvinge. Är det ok att min far för över denna ISK fond som gåva till mig eller kommer detta att medföra något problem i efterhand när min far dött och arvet ska fördelas mellan mig och min brorsdotter? Om det är ok är det något speciellt min far behöver tänka på, typ gåvobrev eller något annat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Presumtion om förskott på arv

I lagen finns en presumtion som säger att det som en arvlåtare ger till en bröstarvinge ska räknas som förskott på arvet (6 kap. 1 § ÄB) Om din far ger fonden till dig i gåva utan att vidta några åtgärder kan det vid hans död bli svårt för dig att bevisa att han hade för avsikt att det inte skulle vara förskott på arv.

Hur kan presumtionen brytas?

Din far bör föreskriva att gåvan inte ska räknas som förskott på arv för att presumtionen ska brytas. Ett bra alternativ som du själv föreslår är att din far skriver ett gåvobrev i samband med att han ger dig fonden. Han bör då i gåvobrevet uttryckligen skriva att fonden är en gåva till dig och att den inte ska ses som förskott på arv.

Kan gåvan medföra några problem i efterhand när arvet ska fördelas?

När arvet ska fördelas mellan dig och din brorsdotter kommer gåvan inte föranleda några problem om det inte rör sig om en situation som innebär att det förstärkta laglottsskyddet kan tillämpas (7 kap. 4 § ÄB).

Förstärkt laglottsskydd

Det förstärkta laglottsskyddet omfattar gåvor som till sitt syfte kan likställas med testamente. För att regeln ska bli tillämplig krävs att din fars avsikt med gåvan var att fördela sin kvarvarande förmögenhet. Det finns två typer av gåvor som omfattas av regeln:

1.Gåvor som ges när givaren ligger för döden 2.Gåvor som innebär att givaren fram till sin död behåller nyttan av egendomen (tex. ett hus där givaren bor kvar).

Eftersom det i din situation rör sig om en fond som du ska få kan det förstärkta laglottsskyddet bara tillämpas om din far ger fonden till dig strax före sin död. Om det skulle vara så att regeln är tillämplig och din brorsdotter åberopar den kan du bli återbetalningsskyldig till henne till ett belopp som motsvarar hennes laglott.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan din pappa ge fonden till dig som gåva, han bör då skriva ett gåvobrev om att den inte ska ses som förskott på arv. Gåvan kommer inte att medföra några problem vid fördelningen av arvet om den inte ges strax före hans död så att syftet med gåvan kan likställas med testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare