FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt07/07/2018

Gåvo- och andra typer av skatt vid bodelning

Hej,

Vi ska skilja oss och göra bodelning. Min man köpte gården av dödsbo genom gåvohandling och betalade till dödsboet efter värdering av jordbruksfastigheten i samband då vi gifte oss för 10 år sedan. Nu ska vi skiljas och lite mindre än hälften av gården ska styckas av till mig. Jag står inte som ägare och det är inte enskild egendom. Vi är överens om delningen och har fått gården värderad både som hel och delad. Den del som maken behåller är värd 1300000 och den del jag ska ha 650000. Vi vet dock inte vad som gäller med skatt och uträkning i delningen. Ska gåvoskatten ligga kvar i makens del och hur ska vi räkna ut avdrag som brukar göras då den ena tar över fastighet vid bodelning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi ingen gåvoskatt. Om det finns någon annan skatt brukar den räknas av från husets värde innan delningen sker så att båda parterna betalar sin del, men skatten ligger kvar på huset. Exempel på annan skatt är vinstskatt och uppskov.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare