FrågaAVTALSRÄTTGåva30/03/2021

Gåvobrev vid överföring av pengar

Hej! Jag har en moster i Italien som skämmer bort mig mig då och då. Då hon vill överföra större summor till mig inom den närmaste tiden, ca upp till 20000 euro undrar jag hur det funkar med gåvobrev? Behöver hon upprätta ett gåvobrev varje gång hon vill skicka pengar till mig? Hon är ju lite äldre och tycker att det låter krångligt att behöva skriva gåvobrev tillsammans med en jurist varje gång. Hon brukar gå personligen till banken i Italien och göra överföringarna. Finns det någon regel för hur mycket jag kan ta emot utan att hon behöver skriva gåvobrev?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan vara bra att upprätta ett gåvobrev oavsett om det finns ett lagstadgat krav på det eller inte. Detta kan skydda dig mot framtida tvister om arv, dessutom är det ett bra bevis på att gåva har faktiskt skett. Det krävs alltid ett gåvobrev vid gåva av en fastighet, bostadsrätt eller tomträtt. I ditt fall gäller det gåva av lös egendom, vilket innebär att det inte är obligatoriskt med ett gåvobrev. När det gäller lös egendom anses gåvan vara bindande vid tradition, det vill säga när det har bytt ägare enligt 2§ GåvoL.

Vidare finns det tre kriterier som måste vara uppfyllda för att det ska anses vara en gåva i rättslig mening:

- Det ska vara frivilligt

- Det ska finnas en gåvoavsikt

-Det ska ske en förmögenhetsöverföring.

Dessa tre kriterier kan vara bra att fundera över för att säkerställa att det verkligen betraktas som en gåva i lagens mening. I frågan framkommer det ingen information som kan ifrågasätta detta, så den frågan lämnar jag obesvarad.

Sammanfattningsvis behöver inte din moster skriva ett gåvobrev varje gång hon skickar över pengar, även om det kan vara bra. Det finns inte heller någon gräns som reglerar hur mycket du får ta emot utan ett gåvobrev. Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare