Gåvor och testamente - generellt

Hej,

Stämmer det att min mamma kan ge bort sin bostadsrätt till min bror och mig i gåva för att vi på så sätt ska slippa arvsskatten?

Kan jag äga en bostadsrätt även om jag äger ett hus?

Eller kan hon ge bort den till sina barnbarn fast de inte är 18 år?

Och hur fungerar det om hon har lån på den? Hon önskar bo kvar tills hon blir gammal.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på dina frågor kommer jag dela upp dem i olika rubriker och behandla dem var för sig.

Din fråga regleras i lite olika rättsområden så vi tar det efterhand i svaret.

Stämmer det att min mamma kan ge bort sin bostadsrätt till min bror och mig i gåva för att på så sätt slippa arvsskatt?

Denna frågan besvaras enklast genom att konstatera att arvsskatten är avskaffad sedan en tid tillbaka. Ni betalar alltså ingen skatt på den egendomen ni ärver.

Däremot är ni skyldiga att betala reavinstskatt på fastigheten när ni väl säljer den, det följer av att man träder i gåvogivarens skattemässiga situation när man mottar gåvor såsom fastigheter. Ni kommer alltså ha samma omkostnadsbelopp som er mor har vilket skatten beräknas utefter vid försäljning.

Kan jag äga en bostadsrätt även om jag äger ett hus?

Ja det kan du.

Kan hon ge bort den till sina barnbarn fast de inte är 18 år?

Hon är fri att ge den till vem hon vill. Det finns inget krav att man måste vara över 18 år för att få äga ett hus. Däremot kan det vara besvärande då minderåriga (barn under 18 år) inte kan ingå avtal eller företa sig andra juridiska förpliktelser med bindande verkan (9 kapitlet. 1 § föräldrabalken). Det innebär praktiskt taget att det inte är särskilt lämpligt att barn övertar fastigheter då fastighetsägande kan kräva att man måste ingå avtal eller liknande.

Hur fungerar det om det finns lån på fastigheten?

Om man har lån på sin fastighet så övertar ofta den nya ägaren betalningsansvaret för dessa. Det lämpligaste är att rådgöra med sin långivare och inhämtar deras samtycke till övertaget.

Hon önskar bo kvar tills hon blir gammal

Detta är en särskild omständighet du tar upp i din fråga då det kan krävas att en gåva av denna karaktären meddelas i ett testamente. Om det är så att er mor önskar att ge bort huset vid hennes bortgång så ska detta meddelas genom ett testamente.

Om du behöver ytterliggare hjälp med dina frågor så är du varmt välkommen att kontakta oss här: https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din frågor,

MVH

André BlomquistRådgivare