FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt08/01/2014

Gåvoskatt för penningåva

Jag har mycket skulder här i Sverige och min vän utomlands vill hjläpa mig att överföra till mitt konto; ca 600000 kr. Jag undrar om jag måste betala skatt för detta.

Lawline svarar

Hej,

I Sverige utgår sedan den 1 januari 2005 inte längre någon gåvoskatt för benefika transaktioner. Du har kan således ta emot pengarna utan att behöva betala någon gåvoskatt för dem.

Med vänlig hälsning,

Olle Andersson

Olle AnderssonRådgivare