FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt01/07/2021

Gåvoskatt i Tyskland

Hej, Jag är svensk medborgare, bosatt i tyskland sedan 15 år. En vän, tysk medborgare bosatt i Tyskland, vill skänka mig en större summa pengar. Eftersom det fortfarande finns gåvoskatt i Tyskland funderar han på att skänka pengarna till mina föräldrar, svenska medborgare bosatta i Sverige, istället. Mina föräldrar borde väl då kunna skänka pengarna vidare till mig genom att sätta in dom på mit svensk konto. Är det möjligt ellr blir jag då skyldig att betala skatt för detta beloppet i Tyskland?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatt

I Sverige är gåvoskatten avskaffad (8 kap. 2 § inkomstskattelagen), men precis som du har identifierat finns det fortfarande kvar i Tyskland. Detta innebär att en transaktion/gåva kommer vara skattefri i Sverige och ingen dubbelbeskattning kan ske. Däremot finns det en stor chans att mottagaren i Sverige, det vill säga dina föräldrar, kommer bli skyldiga att betala skatt i Tyskland för beloppet. Anledningen till att den tyska skattemyndigheten har ett intresse i saken är helt enkelt för att gåvogivaren är tysk medborgare. Hur detta närmare kommer att beskattas är dock svårt för oss på Lawline att ge vägledning om, eftersom vi är specialiserade på svensk rätt. För att ta reda på mer detaljer rekommenderar jag dig därför att ta kontakt med den tyska skattemyndigheten.

Det korta svaret är därför att en transaktion av det slag som du anger kommer att beskattas i Tyskland.

Om du har några frågor kring mitt svar får du mer än gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare