FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/05/2013

Gåvoskatt (Norge)

Hej, jag är norsk medborgare som är född, uppvuxen och bosatt i Sverige. Min far är också norsk medborgare men har bott hela sitt yrkesverksamma liv i Sverige. Mina föräldrar har en stuga i Norge som de vill ge mig. Värdet på stugan är ca 1.4 milj NOK. Skall vi (ngn av oss) betala gåvoskatt och isåfall hur?

Lawline svarar

Hej!

I Sverige finns ingen gåvoskatt, och du kommer alltså inte behöva skatta i Sverige för gåvan.

Gåvoskatt finns däremot i Norge, och då det rör sig om en stuga kommer gåvan med största sannolikhet att beskattas där. Jag kan endast ge dig begränsad information om vad som kommer ske i Norge, men huvudregeln är att gåvan ska beskattas där om gåvogivaren vid gåvotillfället var bosatt i Norge, var norsk medborgare eller om föremålet för gåvan hade anknytning till Norge. Det är den som mottar gåvan som ska betala skatten.

Skattepliktiga gåvor ska vidare anmälas till den norska skattemyndigheten, Skatteetaten, inom en månad från gåvotillfället.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Skatteetaten för mer information om hur ni ska gå tillväga.

Skatteetatens hemsida: http://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/

Särskilt angående arv och gåva: http://www.skatteetaten.no/Person/Arv-og-gaver/

Hoppas att detta kan vara till hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare