Ge bort egendom för att kringgå laglott

Jag är gift men funderar på att skilja mig och ge allt som är mitt till min då blivande fd hustru och stanna kvar som sambo eller alternativt inneboende. Orsaken är att om jag går bort har jag ingenting att ge till mina särkullsbarn. Vi har inga egna barn tillsammans. Min fru har sina särkullsbarn. Kan man göra så? I nuläget har vi ett testamente där våra respektive särkullsbarn endast kan få sin laglott.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagar och regler om arv finns främst i ärvdabalken (ÄB) och det är således hit jag kommer att hänvisa mina svar.

Kan man göra sina barn arvslösa?

Det korta svaret är: Nej, det kan man inte.

En bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Arvslotten är det som bröstarvingen hade ärvt om inget testamente fanns. Som jag förstår din fråga har du testamenterat bort allt förutom dina barns laglott, men din förhoppning är att genom att ge bort din egendom och därmed minska din kvarlåtenskap till 0 kr, så kan du göra dina barn utan arv.

Detta är dock inte möjligt. Anledningen till detta är att det finns en bestämmelse som stadgar att gåvor som du som arvlåtare ger bort under din livstid kommer att anses som ett testamente eftersom syftet med gåvorna är att göra dina barn arvslösa (7 kap. 4 § ÄB).

Din nuvarande hustru kommer i så fall behöva betala tillbaka så mycket som krävs för att täcka dina barns laglotter. Det krävs dock att dina barn faktiskt väcker talan om detta inom ett år från det att boupptäckningen avslutades. Gör inte dina barn detta förlorar de sin rätt till sin laglott (7 kap. 4 § 2 st. ÄB).

Jag hoppas att jag tolkat din fråga korrekt och att du har fått svar på den.

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare