FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/06/2021

Ge bort lägenhet men bo kvar?

Hej,

Min mamma äger en lägenhet och vill ge den till mig, hennes dotter som gåva. Hon är 82 år och vill göra det redan nu ifall det händer henne något. Hon bor med sin man, min pappa men han är sjuk. Räcker det att vi fyller i ett gåvo blankett? Vart skall den lämnas in? Kan mina föräldrar fortfarande bo kvar även fast jag äger fastigheten?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i jordabalken (JB) eftersom det verkar röra sig om en ägarlägenhet.

Ägarlägenhet

För att överlåta en ägarlägenhet måste vissa formkrav vara uppfyllda. Ni måste upprätta ett gåvobrev där en en överlåtelseförklaring och vilken egendomen som avses framgår. Gåvobrevet ska undertecknas av både dig och din mor (JB 4:1). Din mors underskrift ska dessutom bevittnas av två personer som alltså också ska skriva under gåvobrevet men som vittnen (JB 20:7). Gåvobrevet behöver inte lämnas in någonstans.

När gåvobrevet är undertecknat ska du söka lagfart inom tre månader och när denna beviljas är du ägare (JB 20:1-2). Ansökan görs hos Lantmäteriet.

Jag kan tillägga att din mor kan villkora gåvan med att hon och din far ska få bo kvar i lägenheten. Om ett sådant villkor ställs upp ska det tas med i gåvobrevet (JB 4:3 1p & 3p). Även om ett sådant villkor inte tas med har du såklart rätt att gratis eller mot ersättning låta dem bo kvar.

Jag hoppas detta svarar på dina frågor, du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare