FrågaAVTALSRÄTTGåva31/03/2021

Ge del av fastighet i gåva

Ge sin del av huset i gåva till andra maken vid skilsmässa.

Hej

Vi ska ev skiljas pga otroget . Min man vill ge sin del av huset till mig som kompensation./gåva

Och ta halva skulden på lånet på huset i sitt namn . Är detta möjligt eller är det bara ytterligen en lögn ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder avtalsfrihet, innebärandes att man är fri att ingå de flesta (lagliga) avtal. Detta innebär alltså att man oftast fritt får disponera över sin egendom. Det korta svaret är alltså att det är helt möjligt för honom att ge sin del av huset till dig i gåva. Frågan om huruvida han kan ta över lånet beror på ifall banken godkänner det.

Poängteras bör att gåvan inte är bindande förrän den fullbordats, förutom ifall han skrivit ett skuldebrev till dig eller annan motsvarande urkund om förpliktelse (enligt 1 § gåvolagen).

Hoppas detta besvarade din fråga!

MVH,

Fredrik HolmströmRådgivare