Gemensam samboegendom

Hej! Jag och min sambo har köpt lägenhet. Vi har tagit ett lån ihop men gått in med olika summor i kontantinsatsen. Hon gick in med 80% och jag 20%. Jag vill successivt äga 50% av lägenheten. Hur går man enklast tillväga? Ska jag bara spara pengar tills jag har råd? Då antar jag att man räknar på vad lägenheten är värd just då, så det kan kosta mig mycket mer. Eller ska jag bara betala 50% av amortering och ränta så jag sakta betalar "för mycket" och köper mig in på det sättet? Vad är vanligast och vad är mest ekonomiskt för oss båda?Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån frågeställningen uppfattar jag det som att ni inte upprättat något samboavtal sinsemellan er. I annat fall får du gärna kontakta Lawline igen med denna information.

Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag (3 § Sambolagen [2003:376] [SamboL]). Eftersom du och din sambo har införskaffat en bostadsrätt och äger den med avsikten att det ska vara ert gemensamma hem betraktas detta som gemensam egendom (5 § SamboL). Den ursprungliga ekonomiska insatsen inte är av relevans, förutsatt att boendet införskaffades för gemensamt bruk. I ert fall har ni köpt lägenheten tillsammans med avsikt att vara samboende där. Detta innebär att lägenheten är att betrakta som er gemensamma. Även om hon betalade en större summa vid köpet är alltså lägenheten lika mycket din som hennes. Vid en eventuell bodelning är alltså lägenheten lika mycket din som hennes, eftersom den utgör er gemensamma egendom (8 § SamboL). Du äger alltså redan 50 % av lägenheten, förutsatt att ni inte skrivit något samboavtal (9 § SamboL).

Med vänlig hälsning

Amanda LaulumaaRådgivare