FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/05/2018

Gemensam vårdnad: Fråga om folkbokföring och byte av dagis

Jag och min exsambo har en son på 2år tillsammans. När vi separerade folkbokförde vi sonen i min nya bostad. Nu har jag träffat en ny man, och vill flytta till grannkommunen där jag jobbar och gjort sedan sonen var 6mån, det innebär att sonen behöver byta dagis eller ha ett i vardera kommun. Pappan vägrar skriva på adressändringspapper och anser att det är fel att barnet behöver byta dagis. Har han rätt att neka en adressändring om barnet är folkbokfört hos mig? Vart vänder jag mig för rådgivning?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnad om barn regleras i föräldrabalken (FB) som jag kommer hänvisa till i mitt svar, du hittar bestämmelserna som jag hänvisar till här.

Att ha vårdnaden om ett barn innebär bl.a. en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB). Vid gemensam vårdnad så utövar båda vårdnadshavarna vårdnaden tillsammans (6 kap. 13 § FB). Detta innebär att båda föräldrarna måste vara överens i sådana frågor som rör barnet. Fråga om var barnet ska vara folkbokförd och gå i skola/dagis är sådana frågor som kräver båda vårdnadshavarnas samtycke. Endast om den ena föräldern skulle vara förhindrad att ta sådana beslut (t.ex. till följd av sjukdom eller frånvaro) och beslutet inte utan olägenhet kan uppskjutas så kan den andra vårdnadshavaren bestämma ensam i frågan. Detta gäller dock inte beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det (6 kap. 13 § andra stycket FB).

I det här fallet verkar det inte röra sig om att pappan är förhindrad att fatta beslut i frågan (och det verkar dessutom röra sig om sådan fråga som är av ingripande betydelse för barnets framtid) Det verkar som att ni helt enkelt inte är överens i frågan. Vid gemensam vårdnad så krävs det att vårdnadshavarna kan komma överens i frågor som rör barnet, detta för att löpande kunna gemensamt bestämma i sådana frågor. Det ni kan göra i syfte att nå en lösning i just den här frågan är att söka medling hos socialtjänsten. Skulle det vara ett varaktigt och återkommande problem att ni inte kan komma överens i frågor som rör barnet så kan det finnas skäl att söka ensam vårdnad.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline! Skulle du behöva vidare, mer individuellt anpassad rådgivning, går det även bra att boka tid med en av våra verksamma jurister, via den här länken.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare