FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/12/2020

Gemensam vårdnad och bodelning

Hej, jag och min man pratar om skilsmässa men vi skulle vilja börja med att separera, alltså att en av oss flyttar ut. Om tex jag flyttar ut temporärt, påverkar det rätten till vårdnaden av vår 3-åriga dotter eller rätten till vår lägenhet om vi nu skiljer oss? Båda vill nämligen behålla lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du flyttar ut temporärt kan det inte automatiskt leda till att du förlorar vårdnaden om barnet eller att lägenheten ifråga inte utgör giftorättsgods vid en eventuell bodelning.

Jag förutsätter att du och din make har gemensam vårdnad om barnet. Som vårdnadshavare har ni det yttersta ansvaret för att barnets behov av omvårdnad, god fostran och trygghet blir tillgodosedda (6:1-2 FB). Ni ska tillsammans utöva den bestämmanderätt som följer av vårdnadens utövande (6:13 FB). Oavsett om du bor ihop med din make eller ej så har ni alltså gemensam vårdnad om er 3-åriga dotter. I vissa fall kan det hända att en av föräldrarna vill ha ensam vårdnad. Ansökan om ensam vårdnad ska då göras hos tingsrätten i den kommun där barnet är folkbokförd. Sveriges domstolar har en väldigt bra redogörelse på sin hemsida (här) hur du går tillväga för hur du ansöker, vad som ska vara uppfyllt och liknande. På hemsidan finns också ansökningsblanketter.

Vad gäller lägenheten så kommer den att ingå i en eventuell bodelning om lägenheten är giftorättsgods. Ni måste då komma överens om hur ni ska fördela egendomen. Om ni till exempel kommer överens om att du tar lägenheten, betyder detta att din make kommer få motsvarande värde i annan egendom eller pengar så att fördelningen blir jämn. Däremot ska lägenheten inte ingå i en eventuell bodelning om lägenheten är din eller din makes enskilda egendom p.g.a. exempelvis äktenskapsförord.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänliga hälsningar,

Minella KurjakovicRådgivare