FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2021

Gemensam vårdnad och påverkan av barnens dagliga omsorg

Hej

Jag har en fråga angående mina barn som jag&exet har gemensam vårdnad om.De är snart 8&6 år gamla,de har tagit våra separation väldigt hårt. Jag kan inte kan lita på mitt ex överhuvudtaget gällande något, han bryr sig inte att barnen blir ledsna över separationen&vi flyttade precis isär.Det enda som är viktigt för honom är att ha sex, missbruka allt som kommer i hans väg.Han är ej elak mot barnen utan jag litar ej på honom. Han har verkligen bokstavligt bara satt sig själv och hans sexuella behov &jag barnens.Förra veckan hade vi ett samtal med äldsta då hon inte mår bra och har sett pappa pratar med andra tjejer hela tiden. Vi kom överrens om att hon inte ska behöva varken se dessa kvinnor eller behöva träffa någon. Men idag berättade min äldsta dotter att mitt ex har visat bilder på den kvinna som vi pratade om under samtalet,han träffar 3ggr& jag har aldrig träffat henne. Trots att min dotter sagt flertalet gånger att hon mår dåligt pga av allt med hans tjejer så har han nu HJÄRNtvättat mina barn lurat de med att de ska henne och berätta trots mina barns oro. Sedan har han berättat att de kanske ska ska bo ihop. det har gått 3 veckor sedan jag flyttade ut. Det är som ett bakhåll för jag vet att mina barn skulle bli förstörda &just nu är de ledsna& reda på att de inte bara är kompisar.Det kan inte vara OK att göra detta utan min tillåtelse.Kan jag säga att han inte får dra in barnen då de ej vill? Han förstår inte att de inte vil.Vad gör jag?Kan jag förbjuda de just nu?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni har gemensam vårdnad beslutar ni tillsammans om frågor som rör barnens personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken). När dina barn är hos ditt ex bestämmer han själv över den dagliga omsorgen av barnen. Den dagliga omsorgen innefattar bland annat vilken mat barnen ska äta, sovtider, fritidsaktiviteter men även vem barnen träffar. Du kan inte förbjuda ditt ex att ta hem en ny partner för att du inte samtycker till relationen, även när barnen är där. Så länge inte hans partner till exempel missbrukar eller på något annat sätt skadar barnen medans barnen är hemma hos ditt ex finns det inget sätt för dig att påverka vem ditt ex träffar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare