FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/01/2022

Hur hanteras räkningar i ett dödsbo?

Min mor har gått bort. Nu får jag räkningar från kommunen. Är jag skyldig att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! På din fråga är ärvdabalken (1958:637) tillämplig.

När någon avlider finns det oftast räkningar kvar som behöver betalas. I första hand ska dödsboets tillgångar täcka kostnaderna för begravningen och bouppteckningen (20:8 a § ärvdabalken), men även andra räkningar som hyra, el och telefon ska betalas tills dess att avtalen är uppsagda. Räkningarna betalas då från dödsboet (ett dödsbo är en död persons tillgångar och skulder) och du som dödsbodelägare blir aldrig personligen betalningsskyldig för dödsboets skulder. Om du behöver betala räkningarna från kommunen kan dock bero på vad räkningarna avser. Förmodligen är det räkningar som behöver betalas men du kan alltid kontakta kommunen för att säkerställa detta.

Du som dödsbodelägare ska som nämnt inte betala räkningarna med dina personliga tillgångar, utan dessa ska betalas med dödsboets tillgångar. Detta gör du via den bank dödsboet tillhör. Olika banker har olika rutiner när det gäller betalningar inom dödsbon. En del banker har särskilda betaltjänster för dödsbon som kan skötas på distans medan andra kräver att du besöker ett kontor. Samtycke krävs från samtliga dödsbodelägare vid förvaltning av dödsboet, men vissa räkningar och sådant som inte bör skjutas upp får genomföras utan samtliga dödsbodelägares samtycke (18 kap. 1 § ärvdabalken). Mitt råd är att du kontaktar kommunen för svar om räkningarna du fått och den bank som dödsboet tillhör för svar på hur du kan betala räkningarna.

Hoppas du fick svar på din fråga! Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare