Ger föräldraledighet rätt till betald semester?

Jag undrar om min arbetsgivare är skyldig att ge mig betald semester trots att jag inte jobbat utan varit mammaledig?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga handlar om vilka regler som gäller för betald semester för en person som har varit föräldraledig.

Regler kring semester finns i semesterlagen. Enligt dessa regler är viss föräldraledighet frånvarogrundande, vilket betyder att sådan ledighet kan ligga till grund för att ge dig betalda semesterdagar (17a§ semeserlagen). Antalet föräldradagar som är frånvarogrundande beror på om du är ensamstående förälder eller inte. Är du ensamstående förälder är 180 av dina föräldradagar frånvarogrundande, i alla andra fall är istället 120 dagar frånvarogrundande (17a§ punkt 1 semesterlagen). Har du i vanliga fall rätt till 25 dagars betald semester på din arbetsplats kan du tjäna in 9 semesterdagar under 120 dagar som föräldraledig.

Andra regler kan även gälla enligt det kollektivavtal din arbetsplats är ansluten till och det kan därför vara bra att kontakta ditt fackförbund för att få veta exakt vad som gäller för dig.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Har du ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Carin ÖstlundRådgivare