Ger strafföreläggande en anmärkning i belastningsregistret?

Hej! Min kompis antände en bengalisk eld på en allsvensk match & blev identifierad och förhörd. Han erkände brottet. Han är 17 år. Kommer detta visas i belastningsregistret? Måste man bli dömd i en domstol för att hamna i registret eller räcker det med böter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Jag tolkar det som att din vän har gått med på ett så kallat strafföreläggande. Det innebär att han erkänt brottet och accepterat böterna.

Enligt 3 § Lag (1998:620) om belastningsregister ska även strafföreläggande tas med i belastningsregistret.

Slutsats: din vän kommer med största sannolikhet få en anmärkning i belastningsregistret.

Mikael JonassonRådgivare