Gift med svensk medborgare, kan jag få permanent uppehållstillstånd?

Hej!

jag har tillfälligt upphållstilstånd, är gift med en tjej som fick svensk medborgarskap för mer än 2 år sedan, vi är gifta och bor tillsammans för 18 månad sedan jag ska sök om förlängning till min upphållstilstånd kan jag får permanent upphållstilstånd för att jag är gift med en svensk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett tidsbegränsat uppehållstillstånd kan bli permanent om du är gift med en person som är svensk medborgare och du har haft tidsbegränsat uppehållstillstånd i minst två år (5 kap. 16 § UtlL). Undantaget från detta gäller endast om den som du åberopar anknytning till har beviljats uppehåll som flykting eller alternativt skyddsbehövande (8 § begränsningslagen). I ditt fall är personen du har gift med svensk medborgare och du bör därför kunna få permanent uppehållstillstånd dock så länge du har haft tidsbegränsat uppehållstillstånd i minst två år.

Med vänliga hälsningar,

Gabriella

Gabriella ZakoRådgivare